Hjem Nyheder Autocamper salget sætter nye rekorder, men der mangler pladser.

Autocamper salget sætter nye rekorder, men der mangler pladser.

2660

Med en stærk stigning på 5,9 procent (14,351 enheder), fortsætter autocampere og campingvogne i Tyskland deres salgsmæssige himmelflugt i første kvartal af 2017, i forhold til rekordåret 2016. I forhold til marts måned sidste år, blev det til en vækst på fremragende 7,5 procent (8,878 enheder).

På trods af den sensationelle vækst af autocamper registreringer i første kvartal af 2016 (24,1 procent), blev blev det også igen i år til en ny rekord i antal af registreringer autocampere. Med meget fine 4,6 procent (9.272 enheder), voksede autocamper registreringer i de første tre måneder i forhold til sidste år. Også marts måned markerede en ny rekord med en stigning på 4,8 procent (5.709 enheder).

Campingvogne lagde i de første tre måneder hårdt ud, og solgte procentvis mere end autocampere i de første tre måneder af året. Med et imponerende vækst på 8,2 procent (5.079 enheder), blev det til det bedste første kvartal siden 2002 i campingvogn segmentet. Sammenlignet med marts 2016 er campingvogn registreringerne vokset med fremragende 12,8 procent. I alt 3.169 enheder blev registreret i Marts – så mange er der ikke blevet solgt i de sidste 15 år i Tyskland. Der stadig solgt dobbelt så mange autocampere, i antal.

Den fortsatte stigning i nye indregistreringer må betragtes som et meget positivt signal for den kommende sæson. I 2016 blev der alene i Tyskland solgt 35.135 autocampere, mod 96.232 i hele Europa. Antallet efter det store salg i 2016 er nu på 1,8 millioner autocampere i Europa. Kilde CIVD,

Det stigende salg af autocampere giver udfordringer for manglende overnatnings muligheder.

Autocamperplads landskabet vokser, men kan ikke holde trit med den stigende efterspørgsel. På trods af den stigende popularitet af autocampere, skal vi stadig overtale de lokale myndigheder og privatpersoner. Ofte støder initiativtagere stadig ind i at beslutningstagere har forbehold over for målgruppen, eller et skævt billede af autocamper turister. Det skæve billede sker ofte fordi kommunerne har talt med de forkerte personer, der ikke har formået at sælge budskabet.

Den lokale økonomi, detailbutikker og den lokale gastronomi har gavn af de mange autocampere. Hvis pladserne har en vis størrelse og god belligenhed, er det en rentabel forretning. Vi skal have reduceret vreden fra uheldig brug ved autocamper parkering og dette gøres bedst ved at have et klart billede over autocamper brugernes adfærd.

Derfor er det en stor hjælp at tyske Promobil har igangsat en bruger spørgeskema omkring autocamper brugernes adfærd.